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Diari Ara

13 de novembre 2019

Crítica de música

‘Ella’ és Mercedes Gancedo

Brillantíssima prestació de la soprano argentina a ‘La voix humaine’, dins el cicle Life Victoria

Jaume Radigales

 

La soprano Mercedes Gancedo a ‘La voix humaine’ / Elisenda Canals / Life Victoria

‘La voix humaine’

Life Victoria. Recinte Modernista de Sant Pau. 12 de novembre

Interpretar La voix humaine és un repte d’alçada. I triomfar amb el monodrama de Jean Cocteau amb música de Poulenc equival a ascendir a alguns dels cims més alts del planeta. La soprano Mercedes Gancedo ho va aconseguir amb una brillantíssima prestació en versió reduïda per a piano. Aquesta opció deixa més despullada la intèrpret al servei d’Ella, una dona sense nom que malda per tornar amb el suposat amant que, a l’altra banda del fil telefònic, l’ha deixada per una altra. Això sense oblidar l’ambivalència del text, com si en realitat Ella no parlés amb ningú més que amb ella mateixa.

Cal fusta de cantatriu per assolir aquest cim del teatre musical del segle XX i la soprano Mercedes Gancedo en té a mans plenes. Des dels primers compassos, l’expressivitat teatral va anar de bracet amb una musicalitat innata, capaç de les inflexions més sensuals o de les invectives més punyents adreçades al suposat amant i a la suposada telefonista que interfereix en la també suposada conversa. En aquest sentit, l’espectacle va ser complet a nivell teatral i musical en el marc del Life Victoria, que ha aconseguit, amb aquesta producció, un nou triomf en la que és sens dubte la seva edició més brillant. Comptar amb gent formada a casa com Gancedo i amb professionals de renom internacional com Julius Drake davant del piano és tot un privilegi.

https://www.ara.cat/cultura/Ella-Mercedes-Gancedo_0_2343365779.html

ÓPERA ACTUAL

14 novembre 2019

Poulenc y la comunicación deshumanizada

Barcelona, Toni COLOMER

“Mercedes Gancedo se zambulló en la partitura de Poulenc y en las palabras de Cocteau sin miedo y a por todas, cosechado un éxito sin paliativos que amplía así su campo de acción”

(…)

Por todo lo mentado, es evidente que una obra como La voix humaine requiere, ante todo, un animal escénico capaz de asumir la grandeza trágica del personaje con su infinita gama de matices, pero también a una cantante capaz de jugar con fluidez entre la sutil línea que aquí separa el parlato y el canto. Denis Duval es la gran referencia en este papel, pero muchas grandes sopranos se han dejado seducir por este reto mayúsculo. Es lo que le ha ocurrido a Mercedes Gancedo, la joven y talentosa soprano argentina, que se ha zambullido en la partitura de Poulenc y las palabras de Cocteau sin miedo y a por todas, pese a ser un papel vinculado a cantantes con más recorrido, cosechado un éxito sin paliativos en el marco del Festival de Lied Life Victoria que amplía así su campo de acción mirando a la ópera.

Con el simple soporte escenográfico de un butacón y un teléfono, elemento esencial, Gancedo, en camisón, hizo creíble el drama del personaje desde el primer momento, con un inicio de gran intensidad, tanta que en cierto modo limitó el arco del crescendo dramático, pero que no fue obstáculo para firmar una interpretación que, aún con margen de profundización y matiz, fue de impacto. Su voz fluyó con una naturalidad ideal para este rol, muy exigente en todos los aspectos, tanto vocales como psicológicos, ambos perfectamente resueltos por la soprano, y la dicción fue cuidada al milímetro. Frases como «Je ne saurais pas acheter un revolver», dicha con esa mezcla de ternura y patetismo, pusieron de manifiesto el talento de la soprano. Sin duda, un debut de altos vuelos.

La obra está escrita para orquesta de cámara y el mismo Poulenc se mostró reacio a que se interpretara con acompañamiento pianístico, como se escuchó en esta ocasión. Es evidente que la exquisita orquestación de la obra, con un tratamiento magistral de la percusión (cada llamada telefónica provoca un vuelco en el corazón) y las apasionadas frases de las cuerdas, aporta un plus al conjunto que la versión para piano difícilmente alcanza incluso si el pianista es el excelente Julius Drake, que buscó matices y colores, con un sonido delicado, respirando con la soprano y apoyando la narración en todo momento.

El impactante final puso en pie una sala Domènech i Montaner llena hasta los topes, confirmando así el éxito de esta edición del Life Victoria y que Gancedo es ya una realidad consolidada a la que hay que seguir con atención.

 

https://www.operaactual.com/critica/poulenc-y-la-comunicacion-deshumanizada/

Cavalleria Rusticana de Pietro Mascagni
Gran Teatre del Liceu | Temporada 2019/2020 | Diciembre 2019
Mercedes Gancedo | Lola

ABC | Pep Gorgori | 7/12/2019

 

Diari ARA

6 de diciembre de 2019

Jaume Radigales

«[…] Elena Pankratova, en canvi, no sembla massa còmoda en el registre verista i la seva Santuzza, plena de bones intencions, no va comptar amb tota la generositat necessària en l’apartat expressiu. Més sort vam tenir amb una Elena Zilio que ofereix una Mamma Lucia de manual, al costat de la sensible i deliciosa Lola de Mercedes Gancedo.[…]».

 

El Periódico

6 de diciembre de 2019

Pablo Meléndez-Haddad

«[…] Fantástica la vital Mamma Lucia de Elena Zilio, y en su punto la Lola de Mercedes Gancedo […]».

La Vanguardia

6 de diciembre de 2019

Maricel Chavarria

«[…] El público podría haber salido ya conmovido del teatro tras esa primera ópera, una pequeña joya del verismo, con un Roberto Alagna que lleva Sicilia en las venas y con cuyo arrojo vocal y su impetuoso acting hizo sentir a la audiencia el arrebato con el que su personaje, Turiddu, reta a duelo a su rival, por el amor de Lola –notable Mercedes Gancedo–. […]».

 

Platea Magazine

6 de diciembre de 2019

Javier del Olivo

«[…] Buena Mamma Lucia de Elena Zilio sobre todo en la zona grave. Muy grata sorpresa la Lola de Mercedes Gancedo, una voz muy atractiva, con potencia y brillo. […]».

 

 

La Vanguardia

7 de desembre de 2019

Jordi Maddaleno

 «[…] Siempre elegante, generosa vocalmente y teatralmente atractiva la Lola de Mercedes Gancedo, a la espera de verla en un rol protagónico de mayor enjundia en un futuro esperemos cercano en el Liceu. […]».

 

Opera Actual

7 de desembre de 2019

Fernando Sans Rivière

https://www.operaactual.com/critica/alagna-y-michieletto-triunfan-en-el-liceu/

«[…] Exquisita la elegante Lola de Mercedes Gancedo y adecuado el bien trabajado actoralmente Alfio de Gabriele Viviani, que se convirtió en un malvado Tonio en el segundo título. Excelente, por otra parte, la emotiva Mamma Lucia de Elena Zilio. […]».

 

Opera Actual

7 de diciembre de 2019

Fernando Sans Rivière

«[…] Exquisita la elegante Lola de Mercedes Gancedo y adecuado el bien trabajado actoralmente Alfio de Gabriele Viviani, que se convirtió en un malvado Tonio en el segundo título. Excelente, por otra parte, la emotiva Mamma Lucia de Elena Zilio. […]».

 

Codalario

16 de diciembre de 2019

Raúl Chamorro Mena

«[…] Entre los secundarios destacar en Cavalleria rusticana el atractivo timbre de Mercedes Gancedo en una Lola sensualísima y la Mamma Lucía de la veterana Elena Zilio, que puede impartir lecciones de colocación y apoyo a mucho cantante joven de los que se exhiben en los teatros hoy día. […]».

GIAMPAOLO BISANTI DIRECTS “MADAMA BUTTERFLY” BY PUCCINI AT THE TEATRO DEL LICEO DE BARCELONA

By Xavier Borja Bucar, for Codalario.com

“Pleasant was the presence of the young Mercedes Gancedo in the testimonial role of Kate Pinkerton. Gancedo has a voice of beautiful timbre, fresh and mature at the same time, with a free and solid projection. Those of us who have had the luck to see her more than once in recitals know that she is a singer of an overwhelming personality, called to larger companies than this Kate. So be it”.

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El Primer Palau: The funny maturity of Mercedes Gancedo

By Xavier Pujol, for Revista Musical Catalana 

“The first part ended with the well-known Cinco canciones negras of Montsalvatge, some beautiful simple pieces, that deliver all their charm when, in addition to singing correctly, as was the case, a bit of mischief, a fine sense of humor, is added to the performance, daring and not looseness.

(…) In the second part the concert stopped being conventional to become a new artistic act full of wit and grace. (…) Gancedo and Miralles were delicious: they played, they sang, they staged, all done with security, with maturity, with knowledge “.

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The quarry of Primer Palau

By Pablo Meléndez-Haddad, for El Periódico

(…)” “this act had as main attraction the performance of the winner of last year’s edition, the Argentine soprano Mercedes Gancedo -first time a singer won-, who, accompanied on piano by a sensitive, concentrated and effective Beatriz Miralles, offered an acclaimed recital of ‘Lied’ imposing a voice of luminous timbre and with a shining metal, a wide tessitura with the well settled ends, clear diction and a fantastic phrasing, expressive and very coherent with the texts “.

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I hate music, but I like to sing!

By Aina Vega, for Barcelona Clásica. 

“The young but solid voice of Gancedo brought out a thousand nuances throughout the evening, being especially beautiful in the bass, solvent in the center and bright in the highs, without falling into the shrillness or free vibrato. Always with a estimable projection, excellent tuning, clear and precise diction and an insulting domain of the regulators, her interpretation made us go through stages of melancholy, joy, sadness, good humor, sensuality, surprise and daze”…

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A night to celebrate the talent

By Sílvia Pujalte, for Nuvol.

“Mercedes Gancedo is very young, but she is building her career with an admirable maturity, the same maturity that we can appreciate in her interpretations. (…) Mercedes Gancedo has a very beautiful timbre voice that hardly sounds tense or strained (…)

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Two important artists: Mercedes Gancedo and Beatriz Miralles

By Santiago Martín Bermúdez, for Revista Scherzo. 

“Two very young women, the Argentine soprano Mercedes Gancedo and the pianist Beatriz Miralles give a recital that comes out of the frequent repertoire under the motto Cooking America! (…)

A recital that has a dose of humor, of stylized casticism, of popular and cultured lyric, a recital in which Mercedes Gancedo shines for the refinement of her voice (…) The accompaniment of Beatriz Miralles renounces the brilliance and puts herself at the service of giving her house, climate and comfort to the vocal deployment of Gancedo. There is in Miralles a beauty of touch, a capacity for innuendo that makes us want to hear her in a recital as a soloist. (…) “

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Unexpected consolidations

By Mercedes Conde Pons, for Revista Musical Catalana

“Gancedo has a beautiful voice, velvety timbre and very well conducted, very homogenous and with a suitable projection without being stunned, a strange vocal and, above all, musical maturity, within a small body and a generous smile. (. .) So great was her ability to impress through simplicity in expression and an intimacy understood from the absence of desire to impress, and that is precisely how she achieved the opposite effect. Verschwiegene Liebe (Secret Love) by Hugo Wolf was a absolute delight, as was “Nobody but my lonely heart” of PI Tchaikovsky, always in dialogue with the delicate but intense pianism of Beatriz González Miralles, with whom a profound communion became evident. (…) After this performance, Mercedes Gancedo is already a reality, ready to achieve goals worthy of her indisputable talent. Congratulations!”

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Appetizing soufflé with Mercedes Gancedo and Beatriz González Miralles

By Elio Ronco Bonvehí, for Cutural Resuena

“Gancedo is a complete artist with a mature personality, her voice exudes freshness and her technique is impeccable, which allows her to concentrate on the interpretation, which in her case and as happens with the real artists, is not limited to the vocal. She transmits emotions with gestures, looks and, of course, with her voice and the thousand nuances that she knows how to express. (…) The connection with the pianist Beatriz González Miralles was absolute, from the subtlety of Debussy’s nebulous sonorities to the virtuosic forcefulness of some songs by Ginastera, the pianist demonstrated a great stylistic versatility “.

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Mercedes Gancedo and Beatriz González Miralles, at the LIFE Victoria Festival: therapeutic innovation

By Redacción de Barcelona Clássica

“The LIFE Victoria Festival has presented in concert the soprano Mercedes Gancedo and the pianist Beatriz González Miralles in an unpublished format: an aperitif recital at the Carles Taché Gallery, we can say that they have broken molds: it has been a concert that has not been made in no auditorium, no theater, no church, nor was the schedule (noon on Saturday) the usual one, and despite all this, we can affirm that it has been a success.

(…) It must be added that the diction of both French and English has been fantastic and the technical, expressive and communicative quality, both of the instrument and vocal, has bordered on excellence. From the first minute, singer and pianist have formed a tandem where they emphasized with harmony.

(…) To round off the day, they gave us two bis: a piece by Tchaikovsky (Nur Wer die Sehnsucht Kennt) and one of the Canciones negras of Montsalvatge (Canto negro). It has been the perfect closing for an innovative concert but, above all -and this is something to be thankful for these days-, really therapeutic “

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Bernstein opens the appetite

By Rosa Massagué, for El Periódico

“(…) From the joy of ‘Chacarera’, Gancedo and Gonzalez Miralles went to the lament of ‘Triste’, a song in which the interpenetration between piano and voice is indispensable and both resolved brilliantly, especially the soprano who knew how to distill all the sorrow that bring the song. The soufflé continued to grow with pieces by Claude Debussy and Gabriel Fauré. And so ended the most conventional part of the concert in which the soprano brought out her beautiful velvety and consistent voice, the naturalness of her singing and a phrasing that flows with elegance. (…)”

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